آموزش نگهداری آکواریوم, وبلاگ

راه اندازی و نگهداری تانک ماهی دیسکس

راه اندازی و نگهداری تانک ماهی دیسکس

به جرات میتوان گفت ماهی دیسکس از زیباترین و جذابترین ماهیان زینتی آب شیرین هستند که علاقه مندان زیادی را برای نگهداری به خود جذب میکنند.

که به آنها لقب شاه ماهی آکواریوم داده اند.

از آنجا که ماهی دیسکس ماهی نسبتا حساسی است شرایط نگهداری آنها نسبت به بسیاری از ماهیان آکواریومی دیگر باید با دقت بیشتری انجام گیرد.

بنابراین نگهداری از این ماهی به افراد تازه کار و مبتدی در نگهداری آکواریوم ،چندان توصیه نمی شود.

دیسکس ها در نژادها و رنگ های مختلفی در بازار موجود هستند و ماهی ارزان قیمتی نیستند.

در اینجا به نکات مهمی در مورد شرایط و نگهداری ماهی دیسکس اشاره میکنیم.

ماهی دیسکس

1- تانک مورد نیاز برای نگهداری دیسکس:

از آنجا که در صورت تغذیه مناسب دیسکس این ماهی از رشد مناسبی برخوردار است نیاز به فضای کافی برای شنا و تحرک دارد.

همچنین این ماهی از جمله ماهیان اجتماعی است که بصورت گروهی زندگی میکنند و بهتر است در دسته های حداقل 6 تایی نگهداری شوند و بنابراین نگهداری آنها در آکواریوم های سایز متوسط اصلا مطلوب نیست.

حداقل حجم تانک جهت نگهداری  این ماهی بهتر است 100 لیتر باشد.

به دلیل اینکه ماهیان دیسکس زود استرس میگیرند بهتر است تانک آنها در مسیرهای با رفت و آمد زیاد نباشد و از ضربه زدن به شیشه آکواریوم جدا اجتناب شود.

اولین نشانه استرس ماهی گوشه گیری و عدم تمایل به غذا خوردن ماهی است که میتواند برای ماهی مشکلاتی ایجاد کند.

 

2- شرایط آب تانک دیسکس:

ماهی دیسکس به آب نرم با سختی بسیار پایین و کمی اسیدی علاقه مند است.بنابراین آبهای RO گزینه مناسبی هستند.

در صورت استفاده از آبهای لوله کشی حتما با دستگاه های سختی سنج یا کیت های مخصوص میزان سختی آب اندازه گیری و کنترل شود و آب مصرفی حتما باید کلرزدایی گردد.

PH آب برای ماهی دیسکس باید بین 6 و 7 باشد . PH ایده آل برای این ماهی 6.5 می باشد .

پارامترهای نیتریت،نیترات و آمونیاک آب برای این ماهی باید 0ppm باشد.

استفاده از چوب های آبنوس در کنترل پارامترهای آب بسیار مناسب است و آب را اسیدی میکند که مورد علاقه ماهیانی چون دیسکس و آنجل است.

 

3-دکوراسیون تانک دیسکس:

معمولا در تانک ماهیان دیسکس از بستر کف و بخصوص از شن و ماسه استفاده نمیکنند چرا که شن و ماسه میتوانند بر سختی آب اثر منفی گذاشته و میزان آنرا از حد نرمال بالاتر برند که برای این ماهیان جالب نیست.

کودهای بستر کف آکواریوم های پلنت هم اگر از برندهای معتبر نباشند نیز چندان مطلوب تانک دیسکس نیستند.

از طرفی بعلت اینکه فضولات ماهی مانده در کف تانک بر سختی آب اثر منفی گذاشته و مقدار آنرا افزایش میدهد حتما لازم است تانک دیسکس سیفون از کف انجام شود که با وجود بستر کف این امر چندان دقیق و راحت نخواهد بود.

 

از شما دعوت می کنیم مقاله های زیر را هم مطالعه کنید.

مهمترین تجهیزات آکواریوم مورد نیاز جهت راه اندازی چیست؟
سیفون آکواریوم  نظافت آکواریوم
نحوه آب به آب کردن ماهی
چرا باید آب آکواریوم را تعویض نماییم؟

 

4- دمای آب آکواریوم دیسکس:

دمای مناسب برای نگهداری این ماهی 27 تا 30 درجه سانتیگراد است و حتما از بخاری آکواریوم متناسب با حجم تانک برای جلوگیری از نوسانات دمایی و ناگهانی استفاده شود.

 

5-تعویض آب آکواریوم:

جهت کنترل پارامترهای مضر آب همچون  نیتریت،نیترات و آمونیاک و کنترل میزان سختی آب بهتر است بصورت دوره ای هر 3 روز یکبار به میزان یک سوم و یا هر هفته 50 درصد از حجم تانک با آب تازه تعویض گردد.

آب مورد استفاده باید حتما با آب تانک هم دما بوده و از نظر پارمترهای فیزیکی،شیمیایی یکی باشد و حتما کلرزدایی روی آن انجام گیرد.جهت کلر زدایی میتوانید از محلول های ضد کلر آب استفاده کنید.

 

6- تغذیه ماهی دیسکس:

استفاده از غذاهای شرکتی معتبر از جمله غذاهای گرانولی و پولکی دارای رنگدانه میتواند در سلامت، رنگ پذیری و درخشندگی ماهی نقش بسزایی داشته باشد.

اگر ماهیان به خوردن غذاهای خشک رغبت چندانی نشان نداد میتوانید با اضافه کردن چند قطره عصاره سیر و مولتی ویتامین ها ترکیب کنید تا ماهی جذب غذا شود.

همچنین ماهیان دیسکس را میتوان با میکس دل گوساله،آرتمیا یخ زده و کرم خونی( به میزان کم) و اسفناج دو بار در هفته تغذیه نمود.حفظ تنوع غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

7- انتقال ماهی دیسکس:

البته در مورد نحوه صحیح انتقال ماهی در مقاله ((نحوه آب به آب کردن ماهی)) بصورت کامل شرح داده ایم که میتوانید مطالعه کنید و بدانید آب به آب کردن ماهی بسیار مهم است.

بهتر است در صورت امکان تمام ماهیان تازه خریداری شده را ابتدا در تانک دیگری قرنطینه کرده و پس از اطمینان از سلامت ماهی و گذشت حداقل یک هفته به تانک اصلی منتقل کنید.

 

8-فیلتراسیون تانک دیسکس:

فیلتراسیون تانک دیسکس همچون همه آکواریوم ها بسیار مهم است. بهتر است از فیلترهایی با جریان آب ملایم مانند فیلتر سطلی یا تاپ فیلترها با مدیاهای باکتری ساز استفاده کنید.

 

9- سازگاری ماهیان دیسکس:

بهتر است با گونه های خود نگهداری شوند ولی با آنجل هم قادر به نگهداری هستند.نگهداری انها را یا به صورت تک گونه یا با برخی لوچ ها، کوریدواراس، پوزه خرگوشی و امثال ماهیان ارام و صلح جو توصیه می شود.

بخاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *