آموزش نگهداری آکواریوم, وبلاگ

نظافت فیلتر سطلی

نظافت فیلتر سطلی

فیلترهای سطلی یکی از بهترین انواع فیلتر برای راه اندازی و نگهداری انواع آکواریوم است که به دلیل داشتن فضای کافی قرار دادن مدیا و ابر وظیفه تصفیه و فیلتراسیون آب آکواریوم را بخوبی انجام داده و باعث داشتن آبی شفاف تر و ماهیانی سرحال تر میگردد.

از طرفی فیلتر سطلی همچون انواع فیلترها به مرور زمان جرم گرفته،در اثر گرفتگی لوله و اتصالات ورودی و خروجی فیلتر، شدت جریان گردش آب کاهش یافته درصد آلودگی ها و مواد زائد آب افزایش می یابد تا جایی که به موتور فیلتر فشار آورده و حتی باعث سوختن فیلتر می گردد.

این آلودگی ها میتواند زمینه ایجاد انواع بیماری آبزیان و حتی مرگ و میر در آنها را فراهم کند.

 

نظافت فیلتر سطلی

نظافت آکواریوم و نظافت فیلتر سطلی در بازه های زمانی مشخص از مهمترین نکات نگهداری موفق هر نوع آکواریوم،تراریوم و یا هرگونه سیستم آبی است.

در اثر زیست آبزیان،غذا خوردن آنها،دفع فضولات توسط آنها پارامترهای مضر آب به مرور در طی کوتاه مدت افزایش می یابد و از مرز مجاز آنها عبور میکنند. که بسیاری از این پارامترها و گازهای مضر برای آبزیان کشنده هستند.

شاید فکر کنید بخشی از این مواد مضر توسط گیاهان طبیعی وجود در تانک ها و همچنین باکتری های ازت خواری که در فیلتر ها و دکور آکواریوم قرار دارند از بین میروند.

البته مطلب بالا تا حدودی صحیح هست ولی به معنای از بین رفتن صد درصد گازهای مضر نیست و نیاز است که آکواریوم در بازه های زمانی مشخص نظافت شده و درصدی از آب آن تعویض گردد.

 

از شما دعوت می کنیم مقاله های زیر را هم مطالعه کنید.

نظافت آکواریوم

چرا باید آب آکواریوم را تعویض نماییم؟

پنج مدیا فیلتر آکواریوم کدامند؟

چرخه آب آکواریوم

سیفون آکواریوم

اگر جز افرادی هستید که هر زمان فرصتی پیدا کردید به سراغ نظافت فیلترهای آکواریوم می روید و آنها را نظافت می کنید باید بدانید این روش کاملا اشتباه و غلط است.

برای داشتن آکواریومی حاوی آب شفاف و ماهیان سالم و به حداقل رساندن مرگ و میر در آنها مهمترین کار رعایت بهداشت آکواریوم و نظافت به موقع آن است.

اگر کیت های اندازه گیری پارامترهای آب را دارید بهتر است پارامترهای آب را بصورت دوره ای و در بازه های زمانی مشخص اندازه گیری کرده و در زمانی که این پارامترها به حداکثر میزان مجاز خود رسیدند نسبت به نظافت فیلتر اقدام کرد.

میزان مجاز پارامترهای آب بر اساس نوع آکواریوم(آب شیرین یا آب شور) و نوع ماهیانی که نگهداری می کنید متفاوت است.

برخی از مهمترین پارامترهای آب عبارتند از:

1-ph آب: درجه قلیایی آب میباشد. سطح ph درجه اسیدی بودن یا قلیایی بودن آب آکواریوم را نشان می دهد.

از مهمترین پارامترهای تاثیر گذار بر روی آبزیان و بخصوص آبزیان حساس می باشد.

بیشتر گونه های ماهی ph بین 6.5 تا 8 را تحمل میکنند.

2- TDS آب آکواریوم:مجموع املاح جامد حل شده در آب است.هرچه عدد TDS بالاتر رود میزان املاح بیشتر شده و اصطلاحا آب سخت تر میشود.

در صورتی که میزان این پارامتر از حد مجاز فراتر رود سبب بروز لکه و رسوب بر روی شیشه ها و دکور آکواریوم میگردد. و در ماهیان حساس میتواند ایجاد مشکل کند.

3- میزان آمونیاک آب: آمونیاک به شدت سمی است و خطر بزرگی برای آبزیان محسوب می گردد.

4- میزان نیتریت و نیترات: این دو ماده نیز سمی هستند و حتما باید به میزان آنها دقت شود.

با استفاده از مدیاهای باکتری ساز در فیلتر و سیفون دوره ای درصدی از آب میتوان مقدار آنها را کنترل کرده و از افزایش آنها جلوگیری کرد.

معمولا پارامترهای مضر آب از پانزدهمین روز بعد از راه اندازی یا نظافت فیلترها از حد مجاز خود عبور کرده و باید نسبت به نظافت آن اقدام کرد

 

اگر کیت های اندازه گیری پارامترهای آب را ندارید هر هفته 10% یا حداکثر هر دو هفته به میزان 30% آب آکواریوم را سیفون کنید.

فیلترهای سطلی را بهتر است ماهی یکبار و حداکثر هر 45 روز نظافت شوند.

نکات مهم در نظافت فیلترها:

بهتر است در هنگام نظافت و شستشوی مخزن فیلتر و سبد مدیا برای جلوگیری از بین رفتن باکتری های مفید درون فیلتر حتما از آب خود آکواریوم استفاده کنید.

آب شرب بدلیل داشتن کلر باکتری های مفید فیلتر را از بین برده و موجب بر هم خوردن سیکل تانک می گردد.

همچنین در هنگام شستشوی مدیاهای باکتری ساز مانند سرامیک و بیوبال نیز به دلایل اشاره شده در بالا حتما از آب آکواریوم استفاده کنید.

در هنگام نظافت فیلترها حتما آنرا از برق بکشید و به خاموش بودن آن اکتفا نکنید.

برای شستشوی لوله و اتصالات فیلتر های سطلی از برس آکواریوم می توانید استفاده کنید.

برای خرید انواع فیلتر و مدیا اینجا را کلیک کنید.

فیلتر

 

2 دیدگاه در “نظافت فیلتر سطلی

  1. بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

    1. petlandteam گفت:

      تشکر از حسن نظر شما . در خدمتتان هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *